Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2021

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗ


Πριν από λίγες ημέρες που λες, έλαβα ένα mail και το καταχάρηκα. Αν και έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που έγραφα για επαγγελματικά θέματα, το google κάνει δουλίτσα.

«Αγαπητέ Suspect, μου γράφει ένας αναγνώστης. Σε βρήκα μέσω αναζήτησης στο google, αλλά δεν έχεις ασχοληθεί ακριβώς με την περίπτωση μου και αναρωτιέμαι μήπως ήρθε αυτή η ώρα. Ονομάζομαι τάδε και εργάζομαι σε μια μεγάλη εταιρεία που έχει μεγάλο δίκτυο πωλήσεων στη λιανική. Πριν από λίγες ημέρες μας είπαν πως άνοιξε μια θέση προϊσταμένου που θα έχει από κάτω του ομάδα πωλητών και μας ρώτησαν πόσοι θα θέλαμε να δηλώσουμε συμμετοχή. Μας ζήτησαν να επικαιροποιήσουμε τα βιογραφικά μας και πως θα περνούσαμε από δύο συνέντευξεις. Με τη διευθύντρια από το τμήμα HR και τον διευθυντή πωλήσεων. Έκανα μια αναζήτηση λοιπόν και έπεσα πάνω στα κείμενα σου για το βιογραφικό και τη συνέντευξη με τον εργοδότη. Το θέμα όμως αγαπητέ ύποπτε είναι ότι εγώ δεν ψάχνω για δουλειά. Ψάχνω να μάθω τι λένε στις συνεντεύξεις για προαγωγή στον ίδιο εργοδότη. Θα το εκτιμούσα πάρα πολύ αν μου έδινες μια ιδέα».

Μου φάνηκε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρόκληση. Όντως με αυτό το θέμα δεν έχω ασχοληθεί. Έτσι λοιπόν έκατσα και του έγραψα. Επειδή λοιπόν η γνώση πρέπει να ανήκει σε όλους, παραδίδω τα φώτα μου στο κοινό.

= = =

Αγαπητέ φίλε,

Με τις παρακάτω ερωταπαντήσεις πιστεύω πως θα βοηθηθείς σημαντικά. Μου πήρε ώρα αλλά χαλάλι σου. Εκτιμώ τον κόπο σου και την καλή σου προαίρεση για να μου γράψεις.  

Καλή επιτυχία!

 

 

1.   Γιατί εσύ;;


Πολύ απλή ερώτηση αλλά αρκετά ψαρωτική. Θέλει να δει ο αξιολογητής αν μπορείς να παρουσιάσεις τον εαυτό σου επαρκώς. Αναφέρεις συνοπτικά τα θετικά σου στοιχεία. Τα χρόνια στην εταιρεία, τις επιδόσεις σου, κάτι σημαντικό που κατάφερες, και ότι θέλεις να εξελιχθείς και να πας μπροστά. Σημειώνεις το πόσο καλά συνεργάζεσαι με τους άλλους ( ακόμα και ονομαστικά ώστε να δώσεις εγκυρότητα στο λόγο σου ) και αποφεύγεις υποκειμενικούς χαρακτηρισμούς. Δηλαδή δεν λες ποτέ πόσο καλό και άξιο παλικάρι είσαι. Εστιάζεις σε πράγματα που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης όπως οι αριθμοί. Μη βγάλεις διάγγελμα. Σύντομα και περιεκτικά.

2.    Πόσα χρήματα θέλεις;;;


Η απάντηση είναι πιο κλισέ πεθαίνεις: «Εμπιστεύομαι την εταιρεία και δεν έχω απαιτήσεις. Ότι προβλέπεται για τη θέση μου. Είμαι σίγουρος άλλωστε πως αν τα πάω καλά, η εταιρεία θα μου δώσει μέρισμα της επιτυχίας. Είναι τιμή μου να με αξιοποιήσει η εταιρεία σε άλλο ρόλο». Αν αναφέρεις νούμερο, πήγες άκλαφτος.

3.    Ξέρεις να συνεργάζεσαι;


Εκεί πρέπει να δείξεις ότι δεν είσαι Τσε Γκεβάρα και να αναφέρεις τους ανώτερους σου με τους οποίους συνεργάζεσαι καλά. Όσους συναδέλφους σου βοήθησες με απτά παραδείγματα και προφανώς ότι καλό έκανες και με άλλα τμήματα της εταιρείας. Να δείξεις ότι παίζεις ομαδικά, σεβόμενος τις θέσεις που κατέχουν οι άλλοι και τα δικά τους αντικείμενα. Να αναφέρεις εμφατικά όλους τους καινούριους συναδέλφους σου που βοήθησες και τους «μύησες» στα καθήκοντά τους.

4.    Γιατί να προτιμήσω εσένα και όχι αυτόν εκείνον και τον άλλον;;


Η μαγκιά σου σε αυτό είναι να μάθεις τους αντιπάλους σου. Να τους έχεις αναλύσει και να επισημάνεις τα πλεονέκτημα σου έναντι αυτών. Δεν θα αναφερθείς ποτέ ονομαστικά, αλλά θα αναφέρεις επισταμένως τα σημεία υπεροχής σου.

5.    Γιατί θέλεις να γίνεις προϊστάμενος, δεν είσαι ευχαριστημένος εκεί που είσαι;


Ακόμα και αν καθαρίζεις υπονόμους, ακόμα και αν σε βάζουν να γλείψεις το δρόμο, δεν το λες ποτέ των ποτών. Απαντάς πως εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, ότι σου αρέσει η πρόκληση, ότι θες να πας ένα βήμα παρακάτω και αν την τρέχουσα περίοδο τα αποτελέσματά σου είναι θετικά, τα σημειώνεις για να δείξεις ότι είσαι και ευχαριστημένος και επιτυχημένος. Ζητάς νέο ρόλο, νέο κίνητρο και πιστεύεις ότι θα ωφεληθεί και η εταιρεία.

6.    Αν σε απορρίψουμε, τι σημαίνει για εσένα;


Η απάντηση είναι πως θα επιστρέψω στην καθημερινότητά μου προσπαθώντας να γίνω ακόμα καλύτερος ώστε την επόμενη φορά η υποψηφιότητα μου να είναι πιο ισχυρή. Πάντως μόνο και μόνο ότι συμμετέχω σε αυτή την ανοιχτή διαδικασία θεωρώ πως ήδη έχω μάθει πράγματα και έγινα καλύτερος.

7.    Πως πιστεύεις ότι θα καταφέρεις να επιβληθείς στην ομάδα;


Δεν πιστεύω στον προϊστάμενο τύραννο, ούτε στον προϊστάμενο φιλαράκο. Θα έχουμε αγαστές σχέσεις μεν, με όρια δε. Εξάλλου αυτό είναι το πνεύμα των δικών μου προϊσταμένων ( και ας μην είναι ), αυτή είναι η φιλοσοφία της εταιρείας και δεν έχω καμία πρόθεση να την ανατρέψω. Αν με το καλό με επιλέξετε, θα κάνουμε μια συνάντηση ομάδας κατά προτίμηση εκτός εταιρείας και εκεί θα εξηγήσω καλόπιστα πως θέλω να γίνεται η δουλειά σωστά και θα παραθέσω σε φιλικό κλίμα μεν αλλά με σαφήνεια τα όρια μου. Θα εξηγήσω ότι θέλω να πετύχω. Αφενός στηρίζω και βοηθάω, αφετέρου έχω αξιώσεις. Θα είμαι δίπλα τους, να συζητάμε, να βοηθήσω όπου μπορώ, να διευκολύνω, να σπεύσω αλλά η στρατηγική και η πολιτική της εταιρείας δεν διαπραγματεύεται, ούτε είναι θέμα προς συζήτηση.

8.    Πως θα χειριστείς έναν που δεν θέλει να υπακούσει στη στρατηγική της εταιρείας;


Όλοι είμαστε άνθρωποι. Έχουμε δικαίωμα στο λάθος, στο κακό φεγγάρι και στην αστοχία. Δεν έχω καμία πρόθεση να λάβω κάποια απόφαση εν θερμώ και οφείλω πρωτίστως απέναντι στη συνείδηση μου να εξαντλήσω τα περιθώρια του καλόπιστου και ειλικρινούς διαλόγου. Επίσης δεν είναι όλα τα δάχτυλα του χεριού τα ίδια αλλά όλα έχουν τη σημασία τους και την αξία τους. Άλλος δεν υπακούει γιατί δεν κατάλαβε. Άλλος γιατί έχει ανάγκη να ασχοληθείς λίγο παραπάνω μαζί του. Άλλος γιατί μπορεί να αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες στη ζωή του που μπορεί να τον εμποδίζουν στην επαγγελματική του λειτουργία. Αν εξαντλήσω τα δικά μου περιθώρια, σε δεύτερο στάδιο θα ζητήσω βοήθεια. Από κει και πέρα προφανώς και θα ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Αν κάνεις το λάθος και απαντήσεις «θα τον διώξω» θα δείξεις ότι ένας μικρός δικτάτορας γεννιέται χωρίς ίχνος συναισθηματικής νοημοσύνης οπότε είσαι ακατάλληλος να ηγηθείς ανθρώπων. Αν θες να εντυπωσιάσεις, να παραθέσεις τους τρεις κανόνες του Αγάθωνα: Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει

9.    Πιστεύεις πως οι άλλοι πρέπει να προσαρμοστούν σε εσένα ή εσύ στους άλλους;


Αν κάνεις το λάθος και επιλέξεις το πρώτο, θα δείξεις έπαρση. Αν κάνεις το λάθος και επιλέξεις το δεύτερο θα δώσεις το μήνυμα πως θα σε κάνουν ότι θέλουν. Η σωστή απάντηση είναι: Πιστεύω στη συνεργασία και στη σύνθεση. Όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπους δεν μπορεί να είσαι απόλυτος και να διατάζεις αλλά ούτε μονίμως να παρακαλάς. Αυτά τα θέματα δεν αντιμετωπίζονται με την ίδια τακτική που έχουν στη Βόρεια Κορέα. Ο συνεργάτης μου θέλω να νοιώσει μεν εμπιστοσύνη, αλλά το πλαίσιο θα το χαράξω εγώ καθώς θα έχω την ευθύνη. Επομένως θα είμαι αρωγός και θα ενθαρρύνω τους συνεργάτες μου κάνοντας μια προσπάθεια προσαρμογής στις ιδιαίτερες προσωπικότητες τους ως προς το στιλ και στην προσέγγιση αλλά όχι στον πυρήνα της εργασίας μας. [ΣΣ Όταν πληκτρολογώ αυτά τα αριστερίστικα ειλικρινά εκστασιάζομαι με τον εαυτό μου ]

10. Πως σκέφτεσαι να αντιμετωπίσεις τους ήδη υπάρχοντες προϊστάμενους;


Με αυτή την ερώτηση ο αξιολογητής θέλει να δει αν είσαι αλαζόνας ή προσγειωμένος. Η σωστή απάντηση είναι πως θέλω να μάθω από τους παλαιότερους οπότε θα ακούω περισσότερο και θα μιλάω λιγότερο. Θα αξιοποιήσω την εμπειρία τους για να ελαχιστοποιήσω τα λάθη μου και για να μάθω τους άγραφους νόμους και τις απαιτήσεις της θέσης μου το συντομότερο δυνατόν.

11. Πως νομίζεις ότι είναι η δουλειά του προϊστάμενου;


Είναι μια κλασική ερώτηση που πρέπει να έχεις προετοιμάσει ώστε να μην προσπαθήσεις εκείνη την ώρα να επινοήσεις κάτι και να αρχίσεις τα εεεεεεεε και τα ααααααα και να ξεχάσεις τα μισά. Σκέψου τι κάνει ο προϊστάμενος σου απέναντι στους από κάτω, στους από πάνω, στους ομότιμους του και στο κατεξοχήν αντικείμενο του. Δεν πρέπει να παραλείψεις ότι πρέπει να μεταφέρει τη στρατηγική και τη φιλοσοφία της εταιρείας προς τα κάτω και να ελέγχει και να επιτηρεί για την τήρηση της. Ο λόγος που σου κάνουν αυτή την ερώτηση είναι απλός. Όταν θα παρθεί μια απόφαση δεν είναι θέμα προς συζήτηση και προς επανάσταση. Θα πρέπει να τη μεταφέρεις στους υφισταμένους σου και να τηρηθεί. Αυτό τους ενδιαφέρει. Αν δηλαδή καταλαβαίνεις ότι ως προϊστάμενος πια, είσαι Στέλεχος της Εταιρείας και όχι υπάλληλος if you know what I mean. If you dont, κακώς κατέθεσες την υποψηφιότητα σου.

12.  Παράθεση δυσκολιών : Ο προϊστάμενος έχει ταξίδια και γραφειοκρατία. Θα τα καταφέρεις;


Το ξέρουν ότι το ξέρεις αλλά θέλουν να δουν πως απαντάς. Αν είσαι συνειδητοποιημένος και δεν πετάς στα σύννεφα. Θέλουν να δουν αν είσαι προετοιμασμένος, αν θα απογοητευθείς ή τελοσπάντων αν έθεσες την υποψηφιότητα σου επιπόλαια. Μια καλή απάντηση είναι η εξής : Είναι σαν τον ορειβάτη. Όσο πιο ψηλά ανεβαίνει, τόσο περισσότερο κάνει κρύο, φυσάει και έχει πιο έντονα καιρικά φαινόμενα. Γνωρίζω πως οι απαιτήσεις, τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις αυξάνονται αλλά θέλω να προχωρήσω, να εξελιχθώ και να προοδεύσω. Έχω επίγνωση αλλά δεν φοβάμαι. Αλλιώς δεν θα τολμούσα να θέσω εαυτόν στην κρίση σας. Επίσης καλό θα ήταν να έχεις πρόχειρη μια μεγάλη προσωπική σου δυσκολία που ξεπέρασες ( ασθένεια, απώλεια ) και να πεις : Εγώ κύριε τάδε μου ξεπέρασα και στάθηκα όρθιος από αυτό. Λέτε να με φοβίζουν τα φυσιολογικώς παραπάνω καθήκοντα ενός προϊσταμένου;;; 

13. Αν κληθείς να παρουσιάσεις στοιχεία πωλήσεων ή ότι άλλο σου ζητηθεί, είσαι σε θέση να χειριστείς βασικά εργαλεία όπως το power point ή το excel;;    

    
Αν το έχεις κάνει είτε σε επίπεδο ομάδας ή τμήματος, απλώς το επικαλείσαι. Όπως το έχω κάνει, μπορώ να το ξανακάνω. Αν δεν έχει τύχει, δείξε σίγουρος ότι μπορείς και μόλις σου ανακοινωθεί η προαγωγή, κόψε το λαιμό σου και κάνε ιδιαίτερα ταχύρυθμα μαθήματα να μάθεις. Το
Office πακέτο ( word - excel powerpoint) οφείλεις να το ξέρεις αλλιώς είσαι επιχειρησιακά αναλφάβητος.

14. Μετά τη δική μας αξιολόγηση πως πιστεύεις ότι θα είναι η σχέση σου με τους άλλους συνυποψηφίους σου;


Πιθανή απάντηση «θα πάω στο σπίτι του άλλου να του πετάξω μολότοβ και θα του στείλω μια σφαίρα» μην τη δοκιμάσεις καν. Όπως είμασταν αγαπημένοι θα παραμείνουμε. Θα συγχαρώ εγκάρδια αυτόν που θα επιλέξετε και θα συνεχίσω το δρόμο μου. Αυτά δεν πηγάζουν από την αγιότητα μου αλλά από την εμπιστοσύνη στην εταιρεία. Αφού επιλέχθηκε κάποιος άλλος, ξέρει καλύτερα η εταιρεία γιατί τον επέλεξε. Άσχετα αν μέσα σου βράζεις, το πνίγεις και απαντάς το ανωτέρω.

15. Έστω ότι αύριο γίνεσαι προϊστάμενος. Ποιες θα είναι οι πρώτες σου κινήσεις;; Τι θα αλλάξεις στην ομάδα;;


Σε αυτή την ερώτηση πρέπει να δείξεις πως είσαι έτοιμος από καιρό και δεν είδες
bar ανοιχτό και είπες ξαφνικά να πιείς μια μπύρα. Δεν πειράζει αν κάνεις λάθος. Σημασία έχει να παραθέσεις μια λογική και έξυπνη τακτική. Η δική μου πρόταση είναι η εξής:
Θα πάρω καταρχάς τα αρχεία πωλήσεων της ομάδας των τελευταίων 4 ετών. Σε ένα ικανό διάστημα και απολύτως αντιπροσωπευτικό, για να αναλύσω την εξέλιξη και την όποια βελτίωση ή αδυναμία στο πεδίο, καθενός εκάστου συνεργάτη. Στη δεύτερη φάση αφού αναλύσω τα δεδομένα, θα μιλήσω για τον κάθε έναν  με τους ανωτέρους μου και με τον προηγούμενο προϊστάμενο. Μετά θα τους βγάλω έξω. Για λόγους ηθικού ομάδας, να γνωριστούμε καλύτερα, σε πιο χαλαρό κλίμα. Αν υπάρχει η δυνατότητα για γεύμα, αλλιώς έστω σε καφέ. Το επόμενο στάδιο είναι να επισκεφθώ μόνος μου τους πελάτες. Αν πάμε μαζί, ίσως ο πελάτης σκεφτεί ότι μπορεί ο συνεργάτης να κινδυνεύει και να προσπαθήσει να τον εκθειάσει. Τέλος θα κάνω καθημερινά επισκέψεις στους πελάτες μαζί με τον συνεργάτη αλλά όχι μια ή δύο. Να περάσουμε αρκετές ώρες μαζί. Να δω τον ρυθμό του, τη διαχείριση χρόνου, το πώς κινείται. Σε ότι αφορά τις αλλαγές, η εργασιακή ψυχολογία λέει πως ο μέσος άνθρωπος δεν θέλει τις αλλαγές. Γνωρίζω εκ των προτέρων πως θα με αντιμετωπίσουν με καχυποψία, με διστακτικότητα ακόμα ίσως με κακεντρέχεια. Δεν το πιστεύω για τους συνεργάτες μας αλλά το βάζω και αυτό στα πιθανά ενδεχόμενα. Οπότε το πρώτο διάστημα δεν θα αλλάξω τίποτα. Για να με εμπιστευθούν, για να χαλαρώσουν και να εξωτερικεύσουν τον αληθινό τους εαυτό. Άλλωστε για να υλοποιήσω τα ανωτέρω στάδια θα περάσει ένα χρονικό διάστημα. Σε αυτό θα έχω κερδίσει χρόνο ώστε οι πιθανές αλλαγές να είναι εύστοχες και  προϊόντα σκέψης και ιδίας αντίληψης. Δεν θέλω να παίξω φλίπερ με τις ζωές των άλλων, ούτε να κάνω επίδειξη εξουσίας. Σημασία έχει οι συνεργάτες σου να δουλεύουν και για εσένα και όχι από αγγαρεία ή εξ ανάγκης γιατί είναι μαθηματικά βέβαιο ότι αυτό θα επηρεάσει και τα αποτελέσματα.  Εν κατακλείδι το πρώτο διάστημα θα εξαντλήσω όλες τις πηγές πληροφόρησης και θα προσπαθήσω να τους γνωρίσω προσωπικά και ουσιαστικά. Ακολούθως θα κάνω μια εντός της ομάδας αξιολόγηση και σε ξεχωριστές συναντήσεις θα ξεκαθαρίσω τι πρέπει να αλλάξει, το πλαίσιο και γενικά τη λειτουργία της ομάδας. Στις προβληματικές περιπτώσεις θα δώσω ένα προσωπικό περιθώριο βελτίωσης.



16. Αν ήσουν στη θέση μου, θα επέλεγες τον εαυτό σου;


Με αυτή την ερώτηση ο αξιολογητής θέλει να δει κυρίως το πώς απαντάς. Αν έχεις αποφασιστικότητα και αυτοπεποίθηση ή αν κομπάζεις και κακομοιριάζεις. Αν κάνεις αισθητή την παρουσία σου και αν υποστηρίζεις πραγματικά την υποψηφιότητα σου ή αν ψαρώσεις και αρχίσεις τις κλάψες τύπου «εσείς θα το κρίνετε αυτό» ή «δεν ξέρω, ίσως» ή «μπορεί ναι, αλλά τώρα που το λέτε δεν ξέρω, τι να σας πω και εγώ…» Με την απάντηση που θα δώσεις, πρέπει να δείξεις ότι πραγματικά το θέλεις πολύ. Ότι «πεινάς» για τη διάκριση, την άνοδο, την πρόοδο και την επιτυχία. Σε καμία μα καμία περίπτωση μην κάνεις μάθημα ή κήρυγμα στον αξιολογητή!  

17. Αν παραλάβεις έναν προβληματικό τομέα που δεν πουλάει τίποτα. Πως σκέφτεσαι να κινηθείς;


Με αυτή την ερώτηση στην πραγματικότητα δεν αξιολογείσαι ως μελλοντικός προϊστάμενος αλλά και ως νυν επαγγελματίας. Πως δουλεύεις. Προτεινόμενη απάντηση: Θα ζητήσω τα αρχεία πωλήσεων των τελευταίων 4 ετών. Να διαπιστώσω αν η περιοχή έχει προβληματικό ιστορικό σε βάθος χρόνου ή αν προέκυψε τώρα. Θα μιλήσω με συναδέλφους από άλλα τμήματα, με όλους όσους δραστηριοποιήθηκαν στην περιοχή και θα βγω στην αγορά μόνος μου για να διαπιστώσω τι συμβαίνει. Θα μάθω ποιοι είναι οι σημαντικοί πελάτες και θα τους προσεγγίσω.  Σημασία δεν έχει να στηριχθώ μόνο στη γνώμη του συνεργάτη αλλά να έχω και δική μου άποψη ώστε να συνθέσουμε την καλύτερη δυνατή στρατηγική. Όταν κάτι δεν πάει καλά, το κουτάκι με τις δικαιολογίες είναι πάντα γεμάτο. Επειδή το βλέπω ως μια σπουδαία πρόκληση, ένας προβληματικός τομέας να γυρίσει σε θετικό πρόσημο, θα ασχοληθώ επισταμένως.

18. Πες μου δύο ελαττώματα σου.


Εδώ χρειάζεται προσοχή. Αξιολογείσαι από έμπειρους ανθρώπους οπότε αν καταφύγεις στα γνωστά κλισέ τύπου «είμαι τελειομανής» και «έχω άγχος που μου βγαίνει δημιουργικά» θα κάνουν εμετό. Πρέπει να εξασκήσεις την τέχνη της μισής αλήθειας. Να πεις κάτι που να μοιάζει αυθόρμητο, θα έχει δόση αληθείας αλλά να μην τινάξεις τη συνέντευξη στον αέρα. Για παράδειγμα, «όποιος μου πει ότι δεν ήταν πέναλτι, πέφτει φάπα» απαγορεύεται δια ροπάλου. Προτείνονται τα «Πολλές φορές όπως ανταποκρίνομαι άμεσα και λειτουργώ ταχύτατα περιμένω το ίδιο και από τους άλλους και  οφείλω να παραδεχθώ ότι  κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός με τους δικούς του ρυθμούς». Επίσης καλό είναι και το «Πολλές φορές ενθουσιάζομαι και απογοητεύομαι εύκολα αλλά με τα χρόνια και την εμπειρία είναι κάτι που δουλεύω μέσα μου και έχω καταφέρει να είμαι πιο ψύχραιμος». Μπορείς επίσης να αναφέρεις και το άλλο. «Επειδή είμαι άνθρωπος που παίρνω γρήγορα αποφάσεις, πολλές φορές δεν έχω όλα τα δεδομένα στη διάθεση μου και χρειάζεται να αναθεωρήσω. Αυτό όμως τα τελευταία χρόνια είναι κάτι που το δουλεύω και το βελτιώνω. Σε αυτό δεν θα σου πει κανείς τίποτα καθώς και ο ίδιος ο αξιολογητής θα το έχει κάνει λόγω θέσης πολλές φορές.  

19. Πες μου δυο προτερήματα σου.


Κανένας δεν ενδιαφέρεται για αυτά, καθώς για να σε καλέσουν σε μια συνέντευξη σημαίνει ότι ξέρουν τα θετικά σου στοιχεία. Θέλουν να δουν πως απαντάς. Αν έχεις καβαλήσει το καλάμι και δεν καταλαβαίνεις τι συμβαίνει γύρω σου. Οπότε πες για το πόσο καλά επικοινωνιακός είσαι και ότι όταν προκύψει ένα
project, χωρίς χρονοτριβή, άμεσα, προχωράς στην υλοποίηση του. Η απάντηση σου πρέπει να είναι σύντομη και να μη δοξολογείς τον εαυτό σου επί μακρόν. Θα σε αντιπαθήσουν.

20. Στοιχεία βιογραφικού σημειώματος που πιθανώς να ερωτηθείς: 

Κενά χρόνια. Δηλαδή θα πρέπει να εξηγήσεις επαρκώς γιατί πχ από την Α εργασία  έφυγες το 2006 και στη Β εργασία πήγες το 2008. Τι έκανες αυτά τα δύο χρόνια. Καλύτερα να πεις ότι εργαζόσουν χωρίς ένσημα παρά ότι έπαιζες PRO και έτρωγες τη σύνταξη της γιαγιάς. Επίσης μπορεί να ερωτηθείς γιατί έφυγες από άλλες εταιρείες και σε παρακαλώ μην κάνεις το λάθος να κακολογήσεις παλιότερους εργοδότες γιατί θα σε φάει η μαρμάγκα.

21. Τι διαλέγεις; Επιτυχημένος προϊστάμενος με μέτριους υφισταμένους ή ικανούς υφισταμένους και μέτριος προϊστάμενος;


Υπέροχη ερώτηση παγίδα που δείχνει τη νοοτροπία σου. Η σωστή απάντηση είναι πως αν ένας προϊστάμενος είναι επιτυχημένος και ισχυρίζεται πως έχει μέτριους υφισταμένους είναι μεν πολύ δύσκολο να συμβεί στην πραγματικότητα και εκτός από μέτριους θα τους έχει σύντομα και δυσαρεστημένους. Ακόμα και αν συμβεί επειδή ο προϊστάμενος είναι συγκεντρωτικός, θα είναι με ημερομηνία λήξης. Οι ικανοί υφιστάμενοι μπορεί επίσης να εξυψώσουν προσωρινά έναν μέτριο προϊστάμενο αλλά σε βάθος χρόνου η ανεπάρκεια πάντα φαίνεται. Για να λέμε τη black truth, θα ήταν απολύτως βλακώδες εκ μέρους σου να επιλέξεις το "μέτριος προϊστάμενος" γιατί δείχνει φόβο, έλλειψη μαχητικότητας και αυτοπεποίθησης, οτι είσαι βολεψάκιας, οτι δεν θες να προσπαθήσεις και παρακαλάς να σου δώσουν καλούς συνεργάτες. Αυτό που επιλέγω είναι οι μέτριοι να γίνουν ικανοί και οι ικανοί να αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο. Ο επιτυχημένος προϊστάμενος δεν είναι αυτός που καρπώνεται την επιτυχία των άλλων αλλά αυτός που η επιτυχία των άλλων αντανακλάται και σε αυτόν. Επιτυχημένος προϊστάμενος δεν είναι μόνο αυτός που θα φέρει καλά αποτελέσματα, είναι και αυτός που θα εξελίξει και θα βελτιώσει και την ομάδα του

22. Πάμε σε κάτι hardcore. Έχεις έναν συνεργάτη σε ρωτάει ο αξιολογητής και για τρία χρόνια δεν πιάνει το στόχο. Τι τον κάνεις;


Αν απαντήσεις ξερά ότι θα τον κρατήσω με βάρκα την ελπίδα, καλύτερα να δηλώσεις συμμετοχή στο
Master Chef. Αν απαντήσεις κοφτά ότι τον σουτάρω, τότε να θυμάσαι πως το σπαθί των Σαμουράι παίρνει μεν κεφάλια αλλά κάνει και σεπούκου. Σε αυτή την ερώτηση, κάνεις ότι μπορείς για να θολώσεις τα νερά. Αυτό σημαίνει σφαιρική αντιμετώπιση. Ξεκίνα να απαντάς με ερωτήσεις. Και τα τρία χρόνια που δεν πιάνει στόχο τον έχω εγώ στην ομάδα μου; Αν όχι, τότε πρέπει να του δώσω μια ευκαιρία και να τον βοηθήσω. Αν ναι, τότε δεν νομίζω ότι θα έχω τέτοιον συνεργάτη – και χαμογελάς με νόημα. Αν ο αξιολογητής επιμείνει, ξεκίνα τις τρίπλες. Σταυρωτή, reverse, ραχιαία.  Ακολουθούν οι συνθήκες. Πρέπει να ξέρω γιατί δεν πιάνει τον στόχο του. Είναι κάτι που είναι απολύτως υπεύθυνος; Μήπως άλλαξε τομέα; Μήπως άλλαξε ακόμα και κατοικία ή οικογενειακή κατάσταση; Θα πρέπει να μιλήσω με συναδέλφους και προηγούμενους ανωτέρους του. Θα πρέπει να μιλήσω απευθείας και μόνος μου με τους πελάτες να μάθω τι πάει στραβά. Η εμπειρία μου πάντως λέει πως για να πάρω μια απόφαση θα πρέπει να έχω όλα τα δεδομένα. Θα πρέπει να προσπαθήσω πρωτίστως να συνεργαστώ με τον άνθρωπο. Αν από όλα αυτά μου προκύψει ένας άνθρωπος που και δεν μπορεί και δεν θέλει, τότε η κατάληξη είναι ευνόητη. Μην αναφέρεις τη λέξη απόλυση με τίποτα. Δεν είσαι ο Frank Underwood και μην τον κάνεις.

23. Πως σκοπεύεις να χειριστείς τον βασικό διεκδικητή της θέσης σου ο οποίος όμως δεν επελέγη και πήρες εσύ τη θέση του; [ ΣΣ κατά τη δική του γνώμη, του έφαγες τη θέση ]


Για να είναι βασικός διεκδικητής, σημαίνει πως θα είναι ικανός. Δεν με συμφέρει ούτε να μου φύγει ένα ικανό στέλεχος λόγω απογοήτευσης, αλλά ούτε να παραμείνει δυσαρεστημένος και είτε να μου σκάβει το λάκκο, είτε να μου χαλάει τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας με επικρίσεις. Το πρώτο πράγμα που θα κάνω θα είναι να του μιλήσω. Να του πω ότι άξιζε και αυτός τη θέση, ότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου πολύ καλύτερο και πως μας συμφέρει και τους δύο να συνεργαστούμε και σε επόμενο χρόνο που θα ανοίξει μια θέση να τον προτείνω με θέρμη. Αμέσως μετά θα του δείξω ότι τον ξεχωρίζω από τους υπόλοιπους. Ότι δεν είναι το ίδιο. Για παράδειγμα θα του πω «πάρε τηλέφωνο τους άλλους και πες τους ότι έχουμε μίτινγκ τότε». Ή «ανέλαβε πχ να μαζέψεις από τους υπόλοιπους το α ή το β» ή «υπάρχει αυτό το project που είναι σημαντικό και πιστεύω ότι πρέπει να το αναλάβει ένας ικανός άνθρωπος να το φέρει εις πέρας, δηλαδή εσύ». Με προσοχή βέβαια. Ούτε να νομίζει ότι θα πάω να του φορτώσω τις αγγαρείες για να τον ξεφτιλίσω, ούτε να του βάλω δύσκολα για να τον εκθέσω. Απλώς θα προσπαθήσω να τον ξεχωρίσω. Ως έναν άτυπο υπαρχηγό για να το πω κατανοητά.

24. Στη μέχρι τώρα καριέρα σου, τι έχεις καταφέρει για το οποίο είσαι περήφανος;


Πρόσεξε μην πεις φίδια. Ο αξιολογητής έχει ήδη εξετάσει το βιογραφικό σου, τις αξιολογήσεις σου, έχει ρωτήσει τους ανωτέρους σου και λίγο ως πολύ σε ξέρει. Ακολουθούμε την υπέροχη τέχνη της μισής αλήθειας. Τόσο όσο. Αν δεν έχεις κάτι να πεις πιθανώς γιατί η δουλεία σου είναι υπόθεση ρουτίνας, σου δίνω τρία όπλα :
α) Μπορείς να αναφέρεις τους πελάτες που ήταν δυσαρεστημένοι από την εταιρεία και τους έφερες πίσω
β) Μια συνεργασία που πέτυχες με απτά οφέλη
γ) Μια αγορά που άνοιξες ενώ δεν είχε παρουσία η εταιρεία.
Επιπροσθέτως οι νέοι που εκπαίδευσες, οι συνάδελφοι που βοήθησες να εξελιχθούν, όλα είναι μέσα.

25. Ποιοι είναι οι επαγγελματικοί σου στόχοι;


Αυτή η ερώτηση μπορεί να τεθεί με παραλλαγές. Τι σκέφτεσαι ότι θα κάνεις σε 3 χρόνια και ούτω καθεξής. Μια καλή απάντηση που μπορείς να δώσεις είναι ότι ο δρόμος για την κορυφή αποτελείται από μικρά και συνεχόμενα βήματα. Ότι δεν πιστεύεις ούτε στα άλματα, ούτε φαντασιώνεσαι θεόρατες κορυφές. Όταν βλέπεις το βουνό κινδυνεύεις να απογοητευθείς καθώς η ανέλιξη θα σου φανεί ακατόρθωτη. Εξάλλου οι άνθρωποι είναι καταπληκτικοί στο να δημιουργούν προβλήματα, να απογοητεύονται, να θεωρούν ότι τα πράγματα είναι δύσκολα και αδύνατα. Η ζωή η ίδια είναι ρευστή και απρόβλεπτη άλλωστε. Για αυτό λοιπόν  προτιμώ το step by step. Τώρα θέλω να σας παρουσιάσω όσο καλύτερα και αντιπροσωπευτικά μπορώ τον εαυτό μου και να έχω μια επιτυχημένη συνέντευξη. Αν με επιλέξετε, ο επόμενος στόχος θα είναι να γνωρίσω ουσιαστικά τα μέλη της ομάδας μου και να πιάσουμε το στόχο του έτους. Του χρόνου θα είναι να τα πάμε καλύτερα από πέρυσι. Αν νοιώσω ότι εδραιώνομαι, θα έχουν περάσει μερικά χρόνια, οπότε ανάλογα με τις ευκαιρίες και τις εξελίξεις, μπορεί να έχω άλλο στόχο. Μου αρέσει να κοιτάω ψηλά αλλά προτιμώ να είμαι συγκεκριμένος.   

Ακόμα και να μην πέσουν αυτές οι ερωτήσεις ( έλα, ψευτοσεμνότητα είναι, φυσικά και εν τη σοφία μου, Ευαγγέλιο σου δίνω ) μελετώντας τις απαντήσεις, ο σκοπός είναι να καταλάβεις το πνεύμα και το ύφος που θα πρέπει να κινηθείς.

Ο λόγος που αφιέρωσα τόσο πολύ χρόνο για να τα καταγράψω, είναι για να δώσω ένα εφόδιο και σε εσένα και στα παιδιά που δεν έχουν βίσμα, που δεν θα πάνε σε μιλημένες θέσεις, που δεν παίζουν με σημαδεμένη τράπουλα και προσπαθούν με την αξία τους και το βιογραφικό τους.

Ξέρω τι σκέφτεσαι : Έλα μωρέ
Suspect τώρα άμα είναι κανονισμένα τα πράγματα, τι μας λες… Κι όμως φίλε μου. Μην ξεχνάς ότι τα φαβορί και πολύ άνετοι τύποι, κάνουν λάθη. Αν εσύ παρουσιαστείς όπως πρέπει, δύο τινά θα συμβούν. Επειδή όλοι θέλουν να κάνουν και τις εξυπηρετήσεις αλλά και τη δουλειά τους ή θα σου δώσουν τη θέση και στο βίσμα θα πουλήσουν υποσχέσεις ή θα πάρει μεν το βίσμα τη θέση αλλά θα έχεις αφήσει το στίγμα σου και σύντομα θα αξιοποιηθείς.

Καλή επιτυχία!



0 Λογομαχιες:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε ότι θέλεις με ευπρέπεια