Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014

Ο ΚΛΗΡΟΣ ΤΟ 1821



Τα τελευταία χρόνια δημιουργείται μια περίεργη μόδα στις εθνικές επετείους μας. 

Είτε την 28η Οκτωβρίου, είτε την 25η Μαρτίου, εμφανίζεται ένας ψευτοπροοδευτικός, εθνομηδενιστής θολοκουλτουριάρης που θα πετάξει τη μπαρούφα του  για να ασχολούμαστε μαζί του. 

Οσκαρ Α γυναικείου ρόλου παίρνει περίτρανα η Μαρία Ρεπούση που το έχει τάμα σε κάθε εθνική γιορτή να ξεστομίζει οτιδήποτε ανθελληνικό και φέτος μας προέκυψε ο εσχάτως ανανήψας από τη ναθφαλίνη, Νίκος Δήμου. 

Ο βασικός λόγος που είμαι ιδιαίτερα επιφυλακτικός απέναντι στο Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη είναι ότι κατά την πρώτη μέρα παρουσίασης του κόμματος – άλλος ένας μνηστήρας για μια τελικά πολύ όμορφη γκόμενα που πρέπει να είναι η κεντροαριστερά, δεν εξηγείται αλλιώς – ο Νίκος Δήμου ήταν πρώτη μούρη. Αν το «καινούριο» στηρίζεται σε εθνομηδενιστές ανθέλληνες, άστο καλύτερα, δεν θα πάρω. 

Με μεγάλη μου χαρά είδα μια αντίδραση – επιτέλους – από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αντιλαμβάνομαι την επιθυμία πολλών να υπάρχει μια Εκκλησία κουφή, τυφλή και άνευ άποψης. Προσωπικά επιθυμώ η Εκκλησία να έχει θέση. Χωρίς υστερίες, μισαλλοδοξία και φανατισμό αλλά επιβάλλεται σε έναν πνευματικό φορέα να έχει άποψη και να την εκφράζει. Από κει και πέρα «όστις θέλει» και «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».

Δεν μου αρέσουν ούτε οι βουβοί, ούτε οι σιωπηλοί αλλά αυτοί που έχουν το θάρρος της γνώμης τους και τον πολιτισμό ώστε να την καταθέσουν ευπρεπώς. 

Για λόγους αρχείου, παραθέτω την απάντηση στον Νίκο Δήμου που είναι δορυφορική σφαλιάρα για αυτόν και τους ομοϊδεάτες του ανθέλληνες: 

= = = = 

Χωρίς τον ορθόδοξο κλήρο δεν θα πετύχαινε η μεγάλη εθνική εξόρμηση του 1821. Ορισμένοι προπαγανδιστές ξεπερασμένων ιδεολογιών αρνούνται τον ρόλο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπως φάνηκε και από δημοσιεύματα και τηλεοπτικές εκπομπές των τελευταίων ημερών. Αποδεικνύονται ανιστόρητοι και εμπαθείς.


Ο Γάλλος Πρόξενος Πουκεβίλ, ο οποίος έζησε τα γεγονότα της Ελληνικής Επαναστάσεως, γράφει ότι 100 Πατριάρχες και Επίσκοποι θανατώθηκαν κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και του Αγώνος. 80 κινήματα έκαναν οι Έλληνες πριν από το 1821 και στα περισσότερα πρωτοστατούσαν Επίσκοποι. Θυμίζω ότι από το 1680 έως το 1700 η Ανατολική Στερεά ήταν ελεύθερη μετά από την εξέγερση δύο Επισκόπων, του Θηβών Ιεροθέου και του Σαλώνων Φιλοθέου.


Το 1821 βάφεται με το αίμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ και του Πατριάρχη Κυρίλλου Στ΄, του από Ανδριανουπόλεως. Εκτός από τον Επίσκοπο της Πάτρας Γερμανό που ευλόγησε το λάβαρο στην Αγία Λαύρα (17 Μαρτίου 1821) και στην Πάτρα (25 Μαρτίου 1821), ο Σαλώνων Ησα
ας κηρύσσει την Επανάσταση στη Φωκίδα και θυσιάζεται στην Αλαμάνα. Στην Πάτμο έρχεται γι’ αυτόν τον σκοπό ο Πάτμιος Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Παγκώστας και υψώνει και αυτός λάβαρο επαναστατικό. Από τότε δεν ξαναγύρισε στον θρόνο του.


Οι περισσότεροι Επίσκοποι της Πελοποννήσου κλείσθηκαν στη φυλακή του πασά της Τριπολιτσάς από τις αρχές Μαρτίου 1821 και μόνον τρεις βρέθηκαν ζωντανοί όταν μπήκαν οι Έλληνες μετά από 6,5 μήνες. Αυτή τη θυσία των κληρικών ας μην την λησμονούμε.


Στην Κύπρο ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός είχε μυηθεί στη Φιλική Εταιρία. Οι Τούρκοι το πληροφορήθηκαν και στις 9 Ιουλίου 1821 έγινε η μεγάλη σφαγή στη Λευκωσία. Θανατώθηκε ο Κυπριανός και όλοι οι Επίσκοποι και οι Αρχιμανδρίτες του νησιού μαζί με τους προκρίτους. 


Πολλοί άλλοι Επίσκοποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον Αγώνα όπως ο Έλους Άνθιμος, ο Βρεσθένης Θεοδώρητος, ο Ανδρούσης Ιωσήφ, ο Ταλαντίου Νεόφυτος. Και στη μεγαλειώδη Έξοδο του Μεσολογγίου ο Επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ, βοηθός του Μητροπολίτη Άρτης Πορφυρίου, θυσιάζεται ανατινάζοντας τον Ανεμόμυλο. 


Αλλά και στην ηθική και πνευματική προετοιμασία του 1821 ο ρόλος της Εκκλησίας και του Ράσου είναι μαχητικός και πανθομολογούμενος. Το ελληνορθόδοξο φρόνημα και η εθνική ταυτότητα διαφυλάχθηκαν με τη βοήθεια της Παιδείας, η οποία ήταν κατ’ εξοχήν έργο του ορθοδόξου κλήρου. Σε κρυφά και φανερά σχολεία, αναλόγως των συνθηκών που επικρατούσαν, τα ελληνόπουλα μάθαιναν από τους ιερείς την Πίστη τους, την γλώσσα τους και εγαλουχούντο με τον πόθο για Ελευθερία. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται τριακόσια χρόνια, ήταν ιερομόναχος, ίδρυσε διακόσια σχολεία και κήρυξε σε εκατοντάδες πόλεις και χωριά την ελπίδα για το «ποθούμενον», την απελευθέρωση. Οι Νεομάρτυρες, οι πρώτοι αντιστασιακοί της δουλείας, αρνήθηκαν να τουρκέψουν και δεν φοβήθηκαν τον δήμιο. Την πνευματική τους υποστήριξη και ενθάρρυνση είχαν αναλάβει οι κληρικοί που τους εξομολογούσαν, οι λεγόμενοι «αλείπται». 


Ορισμένοι διαδίδουν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο «αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο». Τούτο είναι ανακριβές. Η αλήθεια είναι ότι μετά από τις απειλές και τις φορτικές πιέσεις του Σουλτάνου ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄ απέστειλε επιστολή στον Μητροπολίτη Σμύρνης Άνθιμο, με την οποία εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις για το κείμενο του Ρήγα που είχε τίτλο «Νέα Πολιτική Διοίκησις», χωρίς να απαξιώνεται η προσωπικότητα του Εθνομάρτυρος.


Είναι εύκολο να ξαναγράφει κάποιος την Ιστορία κατά το δοκούν. Όμως Ιστορία είναι η μελέτη των πηγών. Οι προσωπικές ερμηνείες και παρερμηνείες καταδεικνύουν φανατισμό, εθελοτυφλία και άγνοια των πηγών. Όσοι έζησαν τα γεγονότα, Έλληνες και ξένοι, αγωνιστές και λόγιοι, παραδέχονται ότι χωρίς τον ορθόδοξο κλήρο οι Έλληνες δεν θα είχαν ελευθερωθεί. Διαβάστε τον Νικόλαο Κασομούλη, τον Φωτάκο Χρυσανθόπουλο, τον Ιωάννη Μακρυγιάννη και τόσους άλλους αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων. Ακούστε τι λέει ο λαός μας μέσω του δημοτικού τραγουδιού. Επισκεφθείτε τα αμέτρητα πεδία των μαχών και τους τόπους του μαρτυρίου των ορθοδόξων κληρικών, Πατριαρχών, Επισκόπων, ιερέων, ιερομονάχων, διακόνων και απλών μοναχών.


Η Εκκλησία της Ελλάδος επιχειρεί μία ψύχραιμη και τεκμηριωμένη προσέγγιση της Τουρκοκρατίας και του 1821 μέσω μιας σειράς δέκα επιστημονικών συνεδρίων, τα οποία διοργανώνει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος. Τα δύο πρώτα συνέδρια έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και κυκλοφορείται ο Τόμος με τα Πρακτικά του Α΄ Συνεδρίου, του 2012. Το δέκατο και τελευταίο Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ το 2021, όταν θα συμπληρώνονται ακριβώς διακόσια χρόνια από την κήρυξη της Μεγάλης Ελληνικής Επαναστάσεως.

= = = =

Όποιος θέλει να βρει να αρνητικά στοιχεία για τον κλήρο, είναι το πιο εύκολο. Όποιος όμως θέλει να αρνηθεί ότι την εθνική μας συνείδηση υπό το βάρους του απολίτιστου τουρκικού ζυγού την κρατήσαμε λόγω της Ορθόδοξης παράδοσης μας, είναι δικαίωμα του αλλά ας το παραδεχθεί: Είναι εμπαθής. 

Υγ. Μεγάλο RESPECT σε ένα site κόσμημα και Φως των ημερών μας, το www.antibaro.gr  που ξήλωσε τις επονείδιστες θεωρίες του ΣΚΑΙ και του Τατσόπουλου για το 1821.



0 Λογομαχιες:

Δημοσίευση σχολίου